سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس شیفته دانش گردد، به خویشتن نیکی کرده است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 
6z312zwzr96m03oq1se3.jpg

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مطلب جالب ، تازه های دیجیتال ، تازه های فناوری ، تازه های تکنولوژی ، مطلب عجیب ، معرفی فناوری جدید با نام iptv ، معرفی گوشی GT540 ال جی با سیستم عامل اندورید ، معرفی گوشی N97 نوکیا ، معرفی گوشی Nokia N99 ، معرفی گوشی جدید SonyEricsson C905 ، معرفی گوشی سونی اریکسونw980 ، معرفی گوشی های پرفروش نوکیا در بازار تلفن همراه ، معرفی نرم افزار(mobile net switch) ، مقایسه تلویزیون های انالوگ ودیجیتال ، مگاپیکسل ودوربین دیجیتال ، موتور جستجوی مرورگر اینترنت اکسپلورر ، نحوه‌ی فعال‌سازی سرویس تشخیص موقعیت مکانی ایرانسل ، نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای ، نرخ سیمکارتهای اپراتورسوم ، نرخ های جدید اینترنت همراه اول ، نرم افزارهای رایگان اندروید ، نوآورترین شرکت های دنیا ، هارد دیسک اکسترنال با فناوری USB3 ، هشدارشرکت ادوبی ، وایمکس ، وایمکس چیست؟ ، وب‌استور اندروید فارسی در ایران ، وصله امنیتی برای فایرفاکس4 ، ویرایش حرفه ای تصاویر ، ویروس Blue Star ، کامپیوتر های نسل آینده ، Allok Video Joiner v4.4.1117 ، Assassin's Creed II ، Dell Adamo XPS ، FULL LED ، HTC ، IEEE1394 چیست ؟ ، Internet Download Manager 5.18 Bui ، Mozilla Firefox v3.5 Fina ، Need for Speed Shift 3D ، nokia n86 8mb ، notbook ، Opera 10 Build 1750 Fina ، Phantom Burner v1.5.2.2087 ، PlayStation Suite ، Real Football 2010 ، TeamViewer 5.0 Build 7418 ، XPERIA X2 سونی اریکسون ، آپدیت آفلاین آنتی ویروس NOD32 ، آخرین فناوری های به کار رفته در جام جهانی 2010 ، آشنایی با تلویزیون های!0led و مقایسه با سایر نمایشگرها (تازه های ، آلبرت انیشتن ، آلبوم خاموش کویتی پور ، آنتی ویروس کسپرسکی ، آهنگ امیدبه نام دوباره ، آهنگ تیترازپایانی سریال دلنوازان ، آهنگ جدید مرتضی پاشایی ، آی‌پد2 ، آیفون4 سفید رنگ ، ابرکامپیوترجدید ، ارسال اس.ام.اس رایگان روی آی فون ، ازدواج سلطنتی ، اس ام اس عاشقانه جدید ، اس ام اس عاشقانه یا شعرعاشقانه ، اس ام اس های جدید عشقولانه ، اس ام اس ویژه به مناسبت عید غدیر خم ، اس ام اس ویژه تبریک سال نو ، استفاده‌ طولانی‌ از رایانه ، اسکرین سیورجالب ، اسکرین سیورموبایل ، افزایش کارآیی RAM ، اقدام جدید گوگل ، امید - آهنگ جدید(فقط صدام کن) ، اولین نسخه از نرم افزار امنیتی Microsoft Security Essentials v1. ، اینترنت پرسرعت برروی گوشی ، باارزش ترین برندهای2009جهان ، بازار تبلت ها ، بازی برای گوشیهای چینی ، بازی جدید و لمسی فوتبال موبایل Pes 2010 ، بازی جذاب Call Of Duty Modern Warfare 2 ، بازی جذاب موبایل ، بازی زیبای کانتر Counter Strike 2010 ، بازی فرار از زندان Prison Break ، بازی مخصوص موبایل ، بررسی تاثیر مقدار حافظه بر عملکرد کارت گرافیک ، برنامه جدیدگوگل ، بزرگ نمائی عکس بدون افت کیفیت با Photo Zoom Pro v3.0.4.0 ، پاکسازی رجیستری ویندوز توسط RegVac Registry Cleaner v5.02.04 ، پرکاربردترین آنتی ویروس ها ، پرکاربردترین مرورگر ، پس زمینه موبایل ، پهنای باند کشور ، تاریخچه اینترنت ، تازه های فناوری اطلاعات ، تازه‌ترین رتبه‌ صد سایت پربیننده ایران ، تازه‌های ویندوز؛ ویندوز 8 ، تبلت ایده آل چیست ؟ ، تجهیزات و پیکربندی یک شبکه Wireless ، ترفندی برای فهمیدن کشور سازنده گوشی نوکیا! ، تصاویرپس زمینه فول اچ دی ، تصاویرجالب ، تعرفه جدیدپیام کوتاه ایرانسل ، تفاوت پردازنده های 32 و 64 بیتی ، تفاوت‌های وایمکس در مقایسه با ADSL ، تلفن هوشمند جدید RIM ، تلفنهای همراه جدید دنیا در آستانه سال2010 ، تلویزیون‌های LED ، تم مخصوص گوشی های نوکیاسری 60 ، تولد بیست سالگی فتوشاپ ، تکنولوژی زدگی ، جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا ، جدیدترین فناوری ، چرا مایکروسافت را انتخاب کردیم؟ ، حذف اجسام در عکس بدون تغییر در پس زمینه آن ها با نرم افزار ، حفاظت کامپیوتر ، خبری جدید ، خطای دید ، دانلود 504 Absolutely Essential Words ، دانلودزیباترین عکسهای هنری ، دانلودگوگل کروم ، دسکتاپ سه بعدی ، دلیل فارسی بودن گوگل ، ده عکس از جالب ترین تاکسی ها ، دوربین فیلم‌برداری ? بعدی شرکت سونی ، رایت سی دی و دی وی دی با نرم افزار GetData Burn My Files v3.4.0 ، زنان ومردان دراینترنت به دنبال چه می گردند؟ ، ساخت کلمات عبور مقاوم ، ساختن ایمیل درگوگل ، سرویس جدیدگوگل ، سونی‌اریکسون W995 ، شرکت مرسدس بنز (Mercedes Benz) ، طراحی ساده و آسان اسکرین سیور ، طرز کار صفحه نمایش LED ، عرضه سیم کارت بین المللی ، عکس های جالب ، عکس‌هایی از زیباترین اتومبیل‏های سال 2009 ، فلیم آواتار ، فناوری اطلاعات ، فناوری جدید ، فناوری جدیدآیفون 4 ، فناوری جدیدمایکروسافت ، فناوری جدیدکارتهای گرافیک ، قویترین مادربرد چند رسانه ای ، کتاب الکترونیکی جاوا در رابطه با امام حسین (ع) ، گران قیمت ترین های جهان ، گوشی X6 نوکیا ، گوشی ایرانی ، گوگل چینی ها ، گوگل سریعترین اینترنت را عرضه میکند ، لپ‌تاپ دل با پردازنده‌های Core i?, Core i? Sandy Bridge ، ماریسا مایر ، مانیتور XL2370 سامسونگ ، مجموعه بازی جذاب موبایل ، محافظت ازلپ تاپ ، محسن یگانه - ریمیکس ، محسن یگانه - ظالم ، محصول جدید_تکنولوژی جدید ، محصولات برترسال 2009 ، مردم در اینترنت چه محصولاتی را بیشتر خریداری می کنند ، مشاوره برای خرید یک مانیتور خوب! ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :55
بازدید دیروز :48
کل بازدید :240202
تعداد کل یاداشته ها : 331
103/2/26
7:11 ع
نظرسنجی

مشخصات مدیروبلاگ
 
حمزه اوقانیان[1]

اخبارفناوری
بایگانی وبلاگ
 
کامپیوتر و اینترنت[150] تلفن همراه[20] سلامت[4] بهار[4] دانلود نرم افزار[6] آرشیوضمیمه بایت[8] ضمیمه کلیک جام جم[8] کتاب الکترونیکی pdf[5] دانلودمرورگر[3] تصویرپس زمینه مویایل[6] ویرایش تصویر[1] تبدیل حرفه ای فرمت صوتی وتصویری[1] معرفی گوشی های جدید[7] مدیریت دانلود[1] بازی مخصوص موبایل[12] مدیریت کامپیوتر[1] ساخت انیمیشن[1] نرم افزارطراحی[1] مشاهده ومدیریت عکس[1] تنظیمات GPRSهمراه اول[1] آنتی ویروس[1] ملودی مخصوص موبایل[1] نر م افزارآموزشی[1] پیامک عاشقانه[3] تلویزیون آنلاین[1] طراحی انیمیشن[1] عکس های زیبا[3] مطالب جالب[13] دانلودزیباترین آهنگ ها[7] پیامک مناسبتی[2] رایت سی دی و دی وی دی[2] تم های زیبامخصوص گوشی های نوکیاسری 60[1] جدیدترین های تکنولوژی[3] راهنمای خریدلپ تاب[1] خبرهای جالب[5] ابزارریجستری[1] نرم افزارکاربرروی عکس[2] اسکرین سیور[1] تصویرپس زمینه کامپیوتر[1] آبدیت آفلاین آنتی ویروسNOD32[1] طراحی اسکرین سیور[1] دانلودزیباترین عکس ها[1] تکنولوژی رسانه[4]
لوگوی دوستان
 

DSL یا Digital Subscriber Line (به معنی خط اشتراک دیجیتال)، یک شیوه موثر و در عین حال کم هزینه جهت اتصال به اینترنت است که از سرعت و کیفیت مطلوبی بر خوردار است. انواع مختلفی از DSL موجود است که امکان اتصال به اینترنت را با سرعتها و امکانات مختلفی به وجود می آورند. نوعی که عموما برای مصارف خانگی از آن استفاده می شود Asymmetric-DSL یا ADSL یا DSL نامتقارن می باشد که در بهترین شرایط، عملا امکان گرفتن اطلاعات با سرعتی معادل با 2Mbps و فرستادن اطلاعات با سرعتی حدود 256Kbps را مهیا می سارد. و اما آنچه که باعث شده ADSL به سرعت در همه جای جهان رشد کند (صرف نظر از بعضی کشورها از جمله میهن اسلامی خودمان) این است که:
اولا: ADSL از همان زوج سیمهای تلفن معمولی استفاده می کند. یعنی نیاز به سیم کشی جدید از مرکز مخابرات یا ISP به خانه ها نیست و لذا از این جهت هیچ هزینه ای صرف نمی شود. (بر خلاف سیستمهای cable)
ثانیا: در ADSL شما همواره به اینترنت متصل هستید و در عین حال می توانید از تلفن یا فاکس خود هم استفاده کنید، یعنی خط تلفن شما هیچ وقت به دلیل استفاده از اینترنت اشغال نمی شود.
و ثالثا: تجهیزات سخت افزاری استفاده از DSL بسیار ارزان قیمت هستند. (بر خلاف سیستمهای ماهواره ای)
همچنین امکان داشتن Static IP و برخی مسائل فنی دیگر نیز از مزایای DSL می باشند.
مثل هر سیستمی DSL معایبی هم دارد. مهمترین و مساله ساز ترین مشکل DSL این است که کیفیت و سرعت انتقال داده بستگی به فاصله مشترک از مرکز تلفن دارد. یعنی اگر خانه شما در حوالی مرکز تلفن باشد با سرعت بیشتری به اینترنت متصل می شوید و بالعکس. این قضیه وقتی مساله ساز خواهد بود که فاصله شما از مرکز تلفن بیش از 5 کیلومتر باشد که در این صورت معمولا استفاده از DSL مقدور نخواهد بود. همچنین کیفیت پایین سیمهای تلفن و پوسیدگی احتمالی آنها نیز اثر نامطلوبی در ارتباط شما خواهد داشت.

DSL چگونه کار می کند ؟
در علم مخابرات، به محیطی که داده ها از آن انتقال می یابند Media یا رسانه گفته می شود. زوج سیم، کابلهای کواکسیال (مثل کابل آنتن تلویزیون)، موجبر ها (لوله هایی فلزی با سطح مقطع مستطیل یا دایره شکل)، هوا و فیبرهای نوری مهمترین رسانه های مخابراتی هستند. برای هر رسانه پارامترهایی به نام فرکانس قطع بالا و پایین تعریف می شود. و منظور از آنها حداکثر و حداقل فرکانسی است که آن رسانه می تواند با کیفیت مطلوب از خود عبور دهد. به اختلاف این دو فرکانس پهنای باند یا Band Width می گویند. زوج سیم که در سیستم تلفن شهری استفاده می شود، ضعیفترین رسانه مخابراتی از این نظر می باشد و محدود عبور فرکانسی آن از صفر تا حدود 2 مگاهرتز می باشد. لکن در سیستمهای تلفن شهری (PSTN) فقط از 4 کیلو هرتز این محدود برای عبور صدا استفاده می شود و بقیه باند فرکانسی آزاد است، که موضوع ایده اولیه ساخت و استفاده از DSL می باشد.
در سیستمهای Diap-Up از همان 4KHz پهنای باند صوتی جهت انتقال داده استفاده می شود و با استفاده از پیشرفته ترین روشهای مدولاسیون دیجیتال و فشرده سازی اطلاعات، می توان حداکثر 56 کیلو بیت اطلاعات را در یک ثانیه منتقل نمود. حال فرض کنید باند فرکانسی ما از 4KHz به 2MHz افزایش پیدا کند، یعنی تقریبا 500 برابر شود، واضح است که میزان انتقال داده را می توان به شدت افزایش داد. برای ADSL در عمل معمولا باند فرکانسی 30KHz تا 138KHz برای فرستادن اطلاعات و باند فرکانسی 138KHz تا 1.1Mhz برای گرفتن اطلاعات استفاده می شود. در این صورت با توجه به روشهای مدولاسیون مورد استفاده می توان به پهنای باند دیجیتالی معادل با 8Mbps دست یافت که معمولا برای بدست آوردن ضریب کیفیت سرویس دهی (QoS) بهتر، عملا سرعنی حدود 1.5 تا 2 مگابیت در ثانیه در اختیار کاربر قرار می گیرد.
با توجه به اینکه باند فرکانسی 0 تا 4 کیلوهرتز که برای انتقال سیگنالهای صوتی تلفنی استفاده می شود در ADSL دست نخورده باقی مانده است، مشترک می تواند در عین اتصال به اینترنت تماسهای تلفنی خود را نیز بر قرار سازد. برای این کار یک سوکت که در واقع یک فیلتر پایین گدز (LPF) است روی هر پریز تلفن نصب می شود تا از ورود سیگنالهای فرکانس بالا به داخل دستگاه تلفن جلوگیری شود. (در صورت موجود بودن سیم کشی مجزا برای data می توان از یک Splitter مرکزی نیز استفاده کرد.) همچنین برای اتصال به اینترنت از طریق DSL به یک مودم DSL احتیاج دارید که نوع معمولی آن قیمتی حدود 20 دلار دارد.
و اما ببینیم در مرکز تلفن چه اتفاقی می افتد: سوئیپچهایی که در مراکز مخابرات برای برقراری ارتباط تلفنی نصب شده اند، به هیچ عنوان توانایی عبور فرکانسهای بالای 4 کیلو هرتز را ندارند. لذا هر اتفاقی که قرار است بیفتد، باید قبل از ورود زوج سیم مشترک به سیستمهای مخابراتی تلفن شهری بیفتد. برای این کار دستگاههایی به نام DSLAM یا DSL Acsess Multiplexer در مرکز مخابرات کار گذاشته می شود. این دستگاه توسط فیلترهای فرکانسی، باند 4KHz اول هر زوج سیم را به سمت سوئیچهای مخابراتی می فرستد و بقیه پهنای باند را برای اتصال به اینترنت استفاده می کند. هر DSLAM پذیرای صدها زوج سیم از طرف مشترکین بوده و در نهایت از سوی دیگر با یک اتصال با پهنای باند خیلی زیاد به اینترنت متصل است و به این طریق تا وقتی که این پهنای باند اشباع نشود مشترکین می توانند با سرعت بالا و یکنواخت از اینترنت استفاده کنند و از آن لذت ببرند


  
  
قبل از هر چیز یه نگاه کوتاه و جزئی بر تاریخچه php می کنیم. نویسنده php اولین بار این زبان رو برای کار های شخصی خودش و اثری برای Resume کاریش که باید تحویل می داده نوشته بوده. اولین بار این زبان بصورت یک CGI در زبان Perl نوشته شده بود. ولی سروری که روش php نصب شده بود یکسری مشکل در اجرای صفحات داشت. به همین دلیل php رو دوباره بازنویسی کرد و با زبان ‍C نوشت. در همین اثنا بعضی از کاربران سرور مربوطه هم شروع به کار با نسخه نوشته شده و درخواست به افزودن feature های بیشتر کردند. این روال ادامه پیدا کرد تا اولین نسخه جمع و جور شده php رو همراه با راهنما، Mailing-List و FAQ بیرون داد. اولین نام این زبان Personal Home Page Tools بوده که در آینده به Personal Home Page Construction Kit تغییر کرد. در همین مدت که داشت php پامی گرفت نویسنده اون شروع به نوشتن یه CGI دیگه برای کارکردن با بانک های اطلاعاتی و ارسال SQL Query کرد. خوب بقیه تارخچه باشه برای بعد حالا به خود php بپردازیم ;-). قبل از هرچیز پیشنهاد می کنم ادیتور یا بهتر بگم IDE پرقدرت Zend رو دریافت کنید. واقعا کارتون رو در کد نویسی راحت میکنه و همون جا هم می تونید اجراش کنید. خوب تا الان نصب php رو گفتیم و گفتیم که 2 جور php رو میشه نصب کرد. یکی بصورت CGI و دیگری بصورت یک Module برای سرورتون. مطلبی که جاش بود ذکر کنم یه توضیح کوچکی برای فرق این دو بود.زمانی که php بصورت یک CGI برروی سرور نصب میشه، هرگاه که سرور به فایل های php بر می خوره php رو اجرا میکنه و این فایل رو بهش ارسال میکنه. ولی وقتی بصورت Module برای سرور نصب میشه، php جزئی از خود سرور میشه و زمانی که سرور شروع به کار میکنه همیشه هست و منتظر صفحات و اجراشون هست. طبیعتا معلومه که نصب بصورت Module بهتر از نصب بصورت CGI هست. چون اگر بصورت CGI نصب بشه با هر Request باید php اجرا بشه و بعد هم بسته بشه! البته وقتی php بصورت Module نصب میشه به این معنی نیست که از CGI دیگه نشه استفاده کرد. یه موقع ها میشه که ما لازم داریم بصورت CGI از php استفاده کنیم. به عنوان مثال می خواهیم سرور ما هر هفته توسط یکی از اسکریپت های نوشته شده ما از Database ما یک Backup بگیره. برای انجام این منظور ما اسکریپت رو بصورت جداگانه و CGI اجراش می کنیم. خیلی حاشیه رفتم، حالا بیایم سر اصل مطلب. اسکریپت های نوشته شده php همگی باید در فایل های متنی ساده ویا به عبارتی بهتر بصورت UNIX-Style نوشته شوند. به عنوان مثال یک فایل php هیچ وقت نباید با Word Pad یا MS-Word ساخته شود! چون موقع اجرا php رو دچار مشکل میکنه. در محیط Windows ساده ترین ادیتور برای انجام اینکار Note-Pad هست. اگر از ویندوز 2000 یا XP استفاده می کنید که چه بهتر چون می تونید به راحتی یک فایل php و با کدپیج Unicode ذخیره کنید. فایل های php معمولا از پسوند php. تشکیل می شوند. زمانی که browser شما یک درخواست به سرور شما میفرستد برای مشاهده یک فایل php، سرور شما فایل مربوطه رو به php Engine میفرسته تا فایل اجرا بشه. کار php Engine اجرای فایل php شما و ارسال نتیجه بصورت HTML به browser شما هست. php یک زبان اسکریپت نویسی سمت سرور است. یعنی اسکریپت شما در سرور اجرا شده و نتیجه برای شما ارسال می شود. دستورات php رو میشه به طرق مختلف نوشت. در اینجا به چند صورتش اشاره می کنم. بصورت SGML < ? ... ? > بصورت XML < ? php ... ? > بصورت اسکریپت های نوشته شده در فایل های HTML < language=""php"" > ... < / > بصورت تگ های ASP، البته در این حالت باید در فایل php.ini تعریف کنید که این حالت رو بشناسه. برای اینکار asp_tags =off رو به on تغییر بدید. یادتون نره Apache یاهر سروری که دارید رو restart کنید یا تغییرات رو مشاهده کنید. نحوه نوشتن ASP Style هم اینگونه هست: < % ... % > من توی نوشته هام فقط بصورت XML می نویسم. مابین این تگ ها هر چند تا دستور که بخواهیم می تونیم بنویسیم. هر دستوری که تموم میشه باید بعدش این علامت رو بزاریم "";"" هرگاه Engine زبان php به این ویرگول نقطه دار رسید فرض میکنه که دستور شما تموم شده. اگر در آخر هر دستور خود اینو نزارید برنامتون با مشکل برمیخوره. در اینجا یک مثال می زنم که نمایانگر پایان یک دستور هست. < ? php echo ( 14 * 5); ? > این عبارت دقیقا مساوی این عبارت هست: < ?php echo ( 14 * 5 ); ? > php تا زمانی که به "";"" نرسه دستور رو تموم شده فرض نمیکنه. هردوی این عبارات حاصل ضرب 14 در 5 رو برروی صفحه نشون می دهند. گاهی اوقات میشه که ما می خواهیم خطی یا خطوطی رو در فایل php خود غیر فعال کنیم تا اجرا نشن. یا گاهی اوقات هست که ما می خواهیم در کد های خود مطلبی رو بنویسیم. مثلا می خواهیم بگیم این کد فلان کار رو انجام میده. این کار رو می توان به 3 صورت انجام داد. راحت ترین راه برای انجام این کار گذاشتن 2 تا slash "" //"" در آغاز هر خط است. به عنوان مثال ما می خواهیم یه نوشته روی صفحه نمایش بدیم و در خود کد هم می خواهیم توضیح بدیم که این چیه: < ? php echo ( 14 * 5); // This will show the result of 14 times 5 ? > اگر // رو در اول خط میزاشتیم، این دستور دیگه اجرا نمیشد و به اصطلاح Ignore میشد. به جای // می توان از # هم استفاده کرد. ولی گاهی اوقات هست که شما می خواهید چند خط رو غیر فعال کنید. برای انجام این کار نوشته هارو داخل /* ...*/ قرار می دهیم. به عنوان مثال هر اسکریپتی که نوشته میشه، در آغاز فایل یه توضیح کوتاهی از اسکریپت نوشته شده، می نویسند. < ?php /* This will encrypt your string using function md5()*/ ? > به همین روال اگر شما یکسری کد جای این نوشته ها قرار بدید، کد های شما Igone میشن و اجرا نمیشن. خوب حالا بپردازیم به نحوه نمایش عبارات برروی صفحه! نوشته های متنی و عبارات متنی رو میشه به 3 مدل نوشت و نمایش داد. نحوه اول بصورت double quote هست. اگر شما نوشته های خود رو درون ""..."" قرار بدهید، زمان اجرا، php متن شمارو تا تگ های HTML و متغیر های استفاده شما رو پیدا کنه و نتیجه رو برروی صفحه نشون بده. در زبان php نوشته های ما توسط دستور echo نمایش داده می شوند. به این مثال برای نمایش متن هایی که درون double quote هستند دقت کنید. < ?php echo (""salam""); ? > در این مثال چون کلمه salam بین تگ های [ b ] هست بصورت bold یا توپور نمایش داده میشه. بنابراین نتیجه salam می باشد. در ادمه نوشته می بینید که اگر یک متغیر هم نامش دورن ""..."" قرار داده شده باشده، مقدار یا ارزش اون در صفحه نشون داده میشه. نحوه بعدی نمایش عبارات، بصورت single quote هست. یعنی نوشته های ما میان "..." قرار می گیرند. وقتی نوشته های شما میان "..." قرار بگیرند، دیگه توسط php مورد بررسی قرار داده نمیشه که آیا متغیری میانشون هست یا نه: < ?php echo ("salam"); ? > حاصل این دستور عبارت salam درست مانند قبلی برروی صفحه است. ولی اگر ما متغیری در این نوشته قرار بدیم، مقدار و ارزشش نشون داده نمیشه و فقط اسمش نشون داده میشه. آخرین روش برای نمایش عبارات استفاده از Here Document است که من تا حالا زیاد ندیدم جایی استفاده داشته باشه. در این روش هم اگر شما از دستورات html استفاده کنید، نوشته های شما برروی صفحه به همان صورت نشون داده می شوند. به عنوان مثال: < ?php $hereText=<< salam khoobi? chetori? end_delimiter; echo "" ""; echo($hereText); ? > در متغیر hereTex$ ما این نوشته هارو ذخیره می کنیم. هنگام نمایش برروی صفحه ما این نتایج رو میگیریم: salam khoobi?chetori? کلا زیاد از Here Document استفاده نمیشه. اعداد رو هم میشه بصورت عددی که هستند نمایش بدیم و هم بصورت مقادیر آن ها در سیستم های Octal و Hexa. به عنوان مثال این عبارات همگی عدد 110 رو نشون می دهند: < ? php echo (110); echo (0x6e); echo (0377); ? > برای نمایش اعداد Hexadecimal باید در شروع آن 0x و برای نمایش اعداد Octal باید درشورع آنها یک صفر قرار دهیم. یه زنگ تفریح ;-). برای تبدیل اعداد از عدد معمولی به سیستم Hexa از تابع ()dechex و برای تبدیل از عدد معمولی به سیستم Octal از تابع ()decoct استفاده می کنیم. همین روال رو برای تبدیل از hexa به decimal و octal به decimal میشه انجام داد با توابع ()hexdec و ()octdec. در برنامه نویسی ما همیشه با مقداری به نام بولین (Boolean) سروکار داریم. متغیری که از نوع بولین تعریف میشه یا مقدار True میگیره یا False. میشه اینو به یه چراغ تشبیه کرد. یه چراغ یا خاموشه یا روشن. وقتی روشنه True هست وقتی هم که خاموش هست False. php هم مانند تمامی زبان های برنامه نویسی دیگه از انواع مختلف متغیر ها پشتیبانی می کنه. در این زبان متغیر ها با علامت $ نامشون شروع میشه. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم متغیری داشته باشیم که درونش نامی رو نگهداری کنیم می تونیم name$ تعر& عملگرهای string: اولین چیزی که باید بگم این هست که دستور echo از ادامه نوشته شما، نوشته ای رو نشون میده. دقیقا همانند کد های HTML. تا شما از استفاده نکنید، خط شما عوض نمیشه و به خط بعدی نمیره. echo هم کارش نمایش تمامی نوشته های شما همراه با تگ های html شما هست. مهمترین عملگری که برای رشته های متنی (string ها) به کار میره، کاراکتر نقطه (.) هست. این کاراکتر رشته های متنی رو به هم وصل میکنه. به این عملگر Dot Operator میگن. به عنوان مثال شما می خواهید هرکس که وارد سیستم کاربری سایت شما میشه بهش یه خوش آمد گویی همراه نامش گفته بشه. فرض می کنیم در متغیر UserName$ نام کاربر قرار می گیره و در مقدار ثابت WELCOME هم عبارت "" ,Welcome to our site"" قرار میگیره. بنابر این ما باید عبارت خوش آمد رو به نام کاربر وصل کنیم. به مثال زیر برای انجام این کار دقت کنید: < ?php define(""WELCOME"",""Welcome to our site, ""); $UserName = ""Milad""; echo WELCOME . $UserName; ? > وقتی برنامه ما اجرا میشه عبارت Welcome to our site, Milad برروی صفحه نمایش داده میشه. بخاطر داشته باشید که مقدار های ثابت رو اگر در ""..."" قرار دهید، php مانند متغیر ها به آنها رجوع نمیکنه. مثال بالا رو برای متغیر ها هم صدق میکنه، به این معنا که ما چند متغیر داشته باشیم و همه رو بصورت رشته ای به یکدیگر وصل کنیم. به عنوان مثال در برنامه ما اسم مردم در 3 تا متغیر ثبت میشه، بصورت FirstName$ و MiddleName$ و LastName$. حالا می می خواهیم متغیری درست کنیم به نام Compeltename$ و توش هر 3 این متغیر ها رو به یکدیگر وصل کنیم: < ?php $FirstName = ""Milad""; $MiddleName = ""farid""; $LastName = ""Sina""; /*---------------------*/ $CompleteName = $FirstName."" "".$MiddleName."" "".$LastName; echo $CompleteName; ? > در اینجا توسط نقطه، همون عملگر Dot Operator این 3 متغیر رو به یکدیگر وصل می کنم. همچنین چون می خوام بین کلمات فاصله باشه، فاصله هم به این صورت"" "" بینشون می دهم. خروجی برنامه Milad farid Sina خواهد بود. اگر اون فاصله هارو نمی دادم و دستور رو مانند زیر می نوشتم در این صورت خروجی برنامه عبارت MiladfaridSina بود. $CompleteName = $FirstName . $MiddleName . $LastName; حالا جاش هست بعضی از توابعی که برای کاربا String ها خیلی به کارمون میاد رو بگیم. در این نوشته به Reqular Expression ها نمی پردازم چون جاش نیست، ولی در آینده بهشون می رسیم. تابع ()substr: string substr ( string string, int start [, int length]) کار این تابع جداکردن قسمتی از متن ما می باشد. به این صورت که این تابع رشته متنی را می گیرد و می تواند قسمتی از متن رو برای ما جدا کنه. این تابع 3 تا پارامتر میگیره. پارامتر اول رشته متن اولیه می باشد، پارامتر دوم Position حرفی هست که می خواهیم از اون به بعد جدا کنیم و پارامتر سوم هم طول رشته متنی هست که می خواهیم جدا بشه. اگر پارامتر سوم رو مشخص نکنیم این تابع ادامه متن رو برامون جدا می کنه. شاید یکم بد توضیح داده باشم ولی توی مثال خوب جا می افته: نتیجه دستور m4s.net (از حرف 4 به بعد در متغیر result$ ذخیره می شود) $result = substr(""www.m4s.net"",4); m4s (از حرف 4 به بعد 3 حرف در متغیر result$ دخیره می شود) $result = substr(""www.m4s.net"",4,3); تابع ()strpos int strpos ( string haystack, string needle [, int offset]) کار این تابع دقیقا برعکس تابع ()substr می باشد. یعنی شما یک عبارتی رو در متنی جستجو می کنید و تابع به شما Position اولین حرف رو میده. این تابع اولین نتیجه ای که پیدا میکنه رو نشون میده بنابر این اگر عین همون عبارت رو بازم داشته باشید نشون نخواهد داد. این تابع 3 تا پارامتر میگیره. پارامتر اول رشته متن اولیه ما می باشد. پارامتر دوم عبارتی هست که در رشته متن پیدا میشه. به خاطر داشته باشید که اگر عبارت پیدا نشد تابع مقدار False به ما برمیگردونه! و اما پارامتر سوم برای شروع جستجو می باشد. اگر عددی را مشخص نکنید از اول رشته متنی عبارتی جستجو میشه و اگر عددی رو مشخص کنید، از اون Position به بعد جستجو انجام میشه. به مثال های زیر دقت کنید نتیجه دستور عدد 4 در متغیر result$ ذخیره می شود. از حرف 4 به بعد عبارت m4s شروع می شود $result = strpos(""www.m4s.net"",""m4s""); عدد 3 در متغیر result$ ذخیره می شود. چون بعد از حرف 4، عبارت ما یافت شده $result = strpos(""www.m4s.net"","".""); عدد 7 در متغیر result$ ذخیره می شود. از حرف 5 به بعد شروع میشه به جستجوی برای پیدا کردن ""."". Position نقطه بعد از حرف 7 می باشد. $result = strpos(""www.m4s.net"",""."",5); تابع ()trim کار این تابع حذف تمامی فواصل آغاز و پایان رشته متنی می باشد. به عنوان مثال اگر ما چنین رشته متنی داشته باشیم "" Milad ""، این تابع تمامی فاصله های آغاز و پایان رشته رو حذف میکنه. به عنوان مثال: < ?php $name = "" Milad ""; $name =trim($name); ? > در این مثال اول در متغیر name$ عبارت "" Milad "" رو ذخیره کردیم، سپس توسط تابع ()trim تمامی فاصله های اضافه حذف کردیم و دوباره در متغیر name$ ذخیرش کردیم. توابع ()char و ()ord تابع ()char کد ASCII حرفی را میگرد و حرف مربوطه رو بر میگردونه. و تابع ()ord هم دقیقا بر عکس همین کار رو انجام میده. یعنی که حرف رو میگره و کد اسکی اون رو برای ما بر می گردونه: < ?php echo ord(""©""); echo chr(169); ? > عبارت اول کد اسکی © که همون 169 هست رو نشون میده، و عبارت دوم هم حرف مربوطه به کد 169 که همون علامت© رو نشون میده. تابع ()strlen کار این تابع برگردوندن طول یک رشته متنی می باشد. به عنوان مثال اگر عبارت ""M4S.Net"" رو به این تابع بدهیم، تابع به ما عدد 7 رو بر می گردونه. یه مثال دیگه هم نوشتم: < ?php echo strlen(""www.m4s.net""); ? > وقتی این اسکریپت اجرا میشه، عدد 11 خروجی برنامه می باشد.

  
  

امروزه با وجود مادربرد هایی که خیلی هم گران نیستند می توانید از روشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد کامپیوتر در برابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر ) استفاده کنید. ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS یا یک منبع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یا سایر تجهیزات گرانقیمت شما در برابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شما یک سرور یا کامپیوتر گرانقیمت دارید اهمیت وجود UPS بیشتر می شود. UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی و کنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است. و برای حل مشکل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب از کار افتادن موقت آنها می شود ) از باتری استفاده می کند. که کل این مچموعه را تغذیه پشتیبان می گویند.

اما برای انتخاب یک UPS باید خدمتتان عرض کنم این به خود شما بستگی دارد که چه میزان می خواهید خرج کنید و UPS را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید. مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که در خرید UPS نقش مهمی ایفا می کند. واحدی که بوسیله آن ظرفیت UPS یا مقدار انرژی که به شما میدهد بیان می شود عبارت است از آمپر-ساعت. مثلاً یک UPS پنجاه آمپر ساعت می تواند دستگاه شما را با جریان 2 آمپر به مدت 25 ساعت یا با جریان 5 آمپر به مدت 10 ساعت تغذیه کند. توجه داشته باشید که میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می کند پس زمان تغذیه برای یک UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شما دارد.  بدیهی است در صورتیکه زمان بحرانی که به یک منبع تغذیه احتیاج دارید کوتاه باشد می توانید از UPS با آمپر-ساعت کمتر و در نتیجه ارزانتر استفاده کنید. البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد و آن این است که جریان نامی UPS شما باید از کل برق دستگاههای شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد.

نکته دیگری که در پایان توجه شما را به آن جلب می کنم این است که هیچگاه از یک محافظ لوازم برقی ( مانند محافظ یخچال یا کامپیوتر ) در خروجی یک UPS استفاده نکنید یا به عبارت دیگر زمانیکه از UPS استفاده می کنید نباید از این محافظ ها به طور همزمان برای یک دستگاه استفاده کنید چون باعث صدمه دیدن دستگاه شده و حتی از نظر ایمنی شما هم می تواند خطرناک باشد.

 

 

 

 


  
  

قفل در اصطلاح عامیانه کلامی آشناست و از آن برای حفاظت از اشیا مختلف استفاده می شود.
اما مفهوم قفل در دنیای کامپیوتر و عالم نرم افزار، چیست ؟
امروزه برای جلوگیری از استفاده غیرمجازا ز برنامه ها ویا تکثیرغیرقانونی آنها، اصطلا حا به آنها قفل می زنند.

اما این قفل گذاری چگونه صورت می گیرد ؟

قفل گذاری کلا به دو روش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود که ذیلا به تشریح آن می پردازیم.

قفل سخت افزاری ( Hardware lock )

چنانچه ازسخت افزارخاصی برای قفل گذاری استفاده شود، به آن قفل سخت افزاری می گوییم. این قفلها بعضی به صورت یک رابط، بر روی پورت پارالل سیستم نصب می شوند که البته هر دو نوع آن عملکرد مشابه دارند.
بخش اصلی قفل، از یک حافظه قابل پاک شدن تشکیل شده که با توجه به نوع و حجم آن، دارای عملکردی متفاوت می باشد و عمدتا به یکی از دو روش زیر عمل می کند:

الف) روش اول قفل گذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار یک یا چند بایت از اطلاعات را در قفل نوشته و برنامه در هنگام اجرا آن را چک می کند.

در صورتیکه قفل وجود داشته باشد، برنامه به کار خود ادامه می دهد و اگر قفل وجود نداشته باشد و یا اطلاعات خوانده شده از روی قفل صحیح نباشد، برنامه متوقف شده و با اعلام خطا، از اجرای صحیح، سرباز می زند.

این نوع قفل ها دارای ساختاری ساده، حافظه ای در حد چند بایت، و قیمتی ارزان هستند.

استفاده از این قفل ها بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد،تنها کافیست که نرم افزار ویژه قفل را ( که توسط شرکت تولید کننده قفل ارائه شده ) اجرا نمود.

در ابتدا که قفل فاقد اطلاعات است، اول یک کلمه دلخواه، به عنوان کلمه عبور درخواست کرده و سپس با توجه به نوع قفل، یک یا چند کلمه اطلاعات را دریافت و در حافظه قفل ثبت کنید. در دفعات بعد می بایست کلمه عبوری که اولین بار ثبت شده، وارد شود تا بتوان به اطلاعات درونی قفل دسترسی داشت. البته بعد از ورود به برنامه این کلمه قابل تغییر است.

در هر صورت، پس از ثبت اطلاعات در قفل، تولید کننده نرم افزار، اطلاعات ثبت شده در یک برنلمه چک می کند که نحوه چک کردن اطلاعات، با توجه به نوع قفل متفاوت است.

در بعضی فقط اطلاعات درون قفل چک می شود و در بعضی دیگر، در مرحله اول وجود قفل چک شده و در مرحله بعدی، اطلاعات درون آن چک می شود.

ب) روش دیگر قفل گذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار، بخش کوچکی از برنامه را در حافظه قفل قرار می دهد که در این حالت، چنانچه قفل وجود نداشته باشد برنامه به هیچ وجه، قادر به اجرا و ادامه کار نخواهد بود.

این نوع قفل ها، دارای ساختاری کمی پیچیده، حافظه ای بعضا تا چند کیلو بایت، و قیمتی نسبتَََا گران هستند.

استفاده از این قفل ها، به سادگی نوع قبلی نیست. البته نحوه کلی کار مشابه روش قبلی است.

با اجرای نرم افزار ویژه قفل و وارد نمودن کلمه عبور، باید نام فایلی را که می خواهیم بر روی آن قفل بزنیم، مشخص کنیم، تا بخشی از آن در قفل ثبت گردد.

البته در بعضی دیگر از این نوع قفل ها، که حفاظت بیشتری را انجام می دهند، می بایست توسط تولید کننده نرم افزار دقیقا کنترل شود که چه بخش هایی از فایل باید در قفل ثبت گردد که ابته انجام این کار نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد، چرا که بعضا ممکن است که خطا در انجام کار، باعث بروز اشکال در برنامه تولیدی بشود.

چون با این کار در واقع بخشی از برنامه در قفل ثبت می گردد، واضح است که هر قفل فقط برای یک نسخه از برنامه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و به همین علت کاربرد این قفل، کمتر است.

ضمنا نوع دیگری از قفل ها هستند که هر دو روش فوق استفاده می کنند، اما طرفدار چندانی ندارند.

قفل نرم افزاری (Software Lock)

چنانچه از روش ها و ترفند های نرم افزاری، برای قفل گذاری استفاده شود، به آن قفل نرم افزاری می گوییم. قفل های نرم افزاری دارای تنوع بیشتری بوده و بعضا از لحاظ طراحی و اجرا سلیقه ای و ابتکاری می با شند.

اما می توان نحوه عملکرد اکثر آنها را، توسط یکی از 3 روش ذیل، تشریح نمود:

الف) محدودیت در تعداد کپی(Copy Limited)

در این حالت برنامه نصب کننده نرم افزار، فضای مشخصی در دیسک را با روش خاصی مرمت کرده، و تعداد مجاز نسخه برداری را در آن درج می کند.

بدین طریق با هر بار کپی کردن برنامه، یک واحد از این عدد کم می شود و هنگامی که تعداد مجاز آن به صفر رسید، دیگر نمی توان برنامه را بر روی سیستم نصب نمود.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که مگر نمی توان پس از نصب برنامه، از آن پشتیبانی(Back Up) گرفته و سپس از نسخه پشتیبان نیز، بر روی سیستم دیگری استفاده نمود؟

پاسخ منفی است. زیرا هنگام نصب، اطلاعاتی راجع به سخت افزار سیستم که می تواند مثلا شامل نوع قطعات و یا شماره سریال قطعات باشد، در جایی، در محدوده قفل ذخیره می شود و از این پس هر بار در هنگام اجرای برنامه، این اطلاعات به دقت چک می شود و در صورت هرگونه تغییر، برنامه اجرا نمی شود.

ب) استفاده از دیسکت، در هنگام اجرای برنامه (Disk Required)

در این حالت، دیسکت مورد نظر، یا به روش خاصی فرمت می شود و سپس در هنگام اجرا، اطلاعات روی آن بررسی می شود، و یا اینکه قسمتی از دیسکت را بصورت فیزیکی و عمدی خراب می کنند و در اینجا، در واقع همان صدمه ای که به عمد، بر سطح دیسکت وارد شده است، به عنوان قفل و محافظ نرم افزار عمل می کند.

از این پس برای انتقال برنامه از یک سیستم به سیستم دیگر، این فلاپی مانند قفل سخت افزاری عمل می کند و می بایست مختصات آن توسط برنامه تایید شود و چنانچه این فلاپی در درایو نباشد، برنامه اجرا نخواهد شد.

قفل سی دی (اجرا از روی سی دی)

با متداول شدن سی دی ویا لوح فشرده، روش جدیدی در قفل گذاری ابداع شد و آن اجرای برنامه از روی سی دی است.

در این حالت برنامه هنگام اجرا، به سی دی رجوع کرده و نقاط خاصی از آن را چک می کند. این نقاط بخش هایی هستند که به صورت فیزیکی علامت گذاری شده اند ودر واقع به نوعی صدمه دیده اند و معمولا این خرابی با تابش اشعه لیزر انجام می شود.

به این ترتیب به اصطلاح نقاط معینی از سی دی لیزرسوز می شود. این نقطه یا نقاط، به عنوان قفل سی دی عمل می کند و از عمل تکثیر یا کپی برداری و همچنین استفاده غیر مجاز از آن جلوگیری به عمل می آورد.

در خاتمه سوالی که در مورد سه روش فوق الذکر مطرح است، این است که آیا می توان قبل از نصب، از دیسکت ها و سیدی های قفل گذاری شده کپی تهیه کرد و سپس آنها را نصب کرد؟

پاسخ منفی است، زیرا همانگونه که اشاره شد، یا بخشی از دیسکت و یا تمامی ان، به روش خاصی فرمت می شود که قابل کپی برداری نیست و یا اینکه محل ونقاطی که بر روی دیسکت و یا سی دی، به صورت فیزیکی و عمدی صدمه دیده اند، اجازه کپی برداری را نمی دهند و مانع از انجام این کار می شوند.

  
  
پروتکل انتقال فوق متن(Hyper text transfer Protocol )مجموعه ای از قوانین برای انتقال فایل ها (متن , تصاویر گرافیکی ,صدا ,ویدئو و دیگر فایل های مولتی مدیا) در شبکه وب می باشد.وقتی کاربر مرورگر وب را باز میکند بطور غیر مستقیم استفاده از پروتکل HTTP را آغاز می کند. HTTP یک پروتکل لایه appliction می باشد که روی پروتکل TCP/IP اجرا می شود.
HTTP بدین مفهوم است که فایل ها میتوانند شامل ارجاعهایی به فایل های دیگر باشند که موجب درخواست های اضافی برای انتقال می شود.هر سرور وب علاوه بر صفحات موجود روی آن یک deamon دارد که برای دریافت و پاسخگویی به درخواست ها تعبیه شده است. مرورگر وب شما در واقع یک سرویس گیرنده HTTP است که درخواست را برای سرور می فرستد.وقتی مرورگر وب کاربر با وارد کردن URL یا آدرس IP فایلی را در خواست میکند,مرورگر وب درخواستی برای آن فایل ارسال میکند,مرورگر وب درخواست را به فرمت HTTP در می آورد و برای سرور ار سال میکندو فایل ها بعد از دریافت از سرور برای سیستم درخواست کننده اولیه می فرستد.
آخرین نسخه HTTP نسخه 1.1می باشد. این نسخه فایل های وب را سریعتر منتقل می کند.و آخرین سرور های وب و مرورگر ها را پشتیبانی میکند.در زیر به طور مختصر بررسی میکنیم که چگونه 1.1اطلاعات را سریعتر ارسال میکند:به جای اینکه برای هر درخواست یک بار ارتباط(پورت مربوطه)باز وبسته شود,یک ارتباط طولانی تر برقرار میشود که به چندین درخواست اجازه می دهد.
که در بافر خروجی در صف قرار گیرند.پروتکل کنترل انتقال (TCP) میتواند چندین درخواست را در یک سیگمنت قرار داده و به لایه IP
تحویل دهد.چون کل قطع و وصل شدن ارتباط پایدار در این نسخه شبیه برنامه KeepAlive در مرورگر Netscape می باشد
ولی کارایی بهتری داشته و عبور از سرور های پروکسی را بهتر کنترل می کند.
مرورگری که نسخه 1.1را پشتیبانی میکند میتواند فایل های HTML را فشرده کند و با این عمل داده های کمتری بین سرویس گیرنده و سرور جا بجا می شود.
علاوه بر مزایای فوق نسخه 1.1این قابلیت را دارد که چندین نام حوزه از یک آدرس IP مشترک استفاده کنند. این خاصیت پردازش
را در سرورهای وبی که چندین وب سایت را در محیطی که اصطلاحا"" (میزبان مجازی)نامیده می شود سرویس میدهند,
ساده می کند.


  
  

حافظه های الکترونیکی درانواع گوناگون و برای مصارف مختلف ساخته شده اند . حافظه های فلش به دلیل سرعت بالای آنها در ثبت اطلاعات و همچنین استفاده فوق العاده آسان بسیار پر فروش و پر طرف دار می باشند . از این رو در دوربین های دیجیتالی ، تلفن همراه و سایر دستگاه ها شاهد استفاده روز افزون از آنها هستیم .
شیوه ذخیره اطلاعات در این نوع از حافظه بسیار شبیه به ذخیره اطلاعات در RAM می باشد . در حقیقت حافظه های فلش در نحوه فعالیت مشابه یک منبع ذخیره اطلاعات ثابت عمل می کند . به این معنی که
در آنها هیچ قطعه متحرکی به کار نرفته و تمام کارها توسط مدارات الکترونیکی انجام می شود . در مقابل درون دیسک های سخت چندین قسمت متحرک وجود دارد که این وضع خود آسیب پذیر بودن این گونه حافظه را نسبت به حافظه های فلش نشان می دهد .
قطعاتی از قبیل تراشه های BIOS ، حافظه های فلش متراکم شده که در دوربین های دیجیتالی به کار می روند ، حافظه های هوشمند ، Memory Stick و کارت های حافظه که در کنسول های بازی به کار می روند همه و همه از این نوع حافظه استفاده می کنند .
در این قسمت به فن آوری و زیر ساخت این نوع حافظه نگاهی کوتاه داریم . حافظه های فلش از تراشه های EEPROM ساخته شده اند . همان طور که در مقالات قبلی ذکر شد در این گونه از حافظه ها ذخیره و حذف اطلاعات توسط جریان های الکتریکی صورت می پذیرد . این گونه تراشه ها داخل سطر ها و ستون های مختلف شبکه ای منظم را پدید می آورند . در این شبکه هر بخش کوچک دارای شماره سطر و ستون مختص به خود بوده و در اصطلاح هر کدام از این بخش ها یک سلول حافظه نامیده می شود . هر کدام از این سلول ها ازتعدادی ترانزیستور ساخته شده و هر کدام از این سلول ها توسط لایه های اکسید از دیگر سلول ها جدا می باشد . درداخل این سلول ها دو ترانزیستور معروف با نام های Floating gate و Control gate استفاده می شود . Floating gate به خط ارتباطی سطر ها متصل بوده و تا زمانی که ارتباط بین این دو ترانزیستور برقرار باشد ، این سلول دارای ارزش 1 می باشد . این سلول ها می توانند دارای ارزش 1 و یا ? باشند .
Tunneling :
این روش برای تغییر دادن مکان الکترون های ایجاد شده در Floating gate بکار می رود . اغلب سیگنال های شارژ الکترونیکی بین 1? تا 13 ولت می باشند که این میزان توسط Floating gate استفاده می شود . در زمان Tunneling این میزان توسط ستون ها از Floating gate گذشته و به زمین منتقل می شود . این سیگنال باعث می شود که این ترانزیستور مشابه یک تفنگ الکترونی وارد عمل شود . این تفنگ الکترونی ، الکترون ها به خارج لایه اکسید شده رانده و بدین ترتیب باعث از بین رفتن آنها می شود .
در اینجا واحد مخصوصی به نام حسگر سلول وارد عمل شده و عمل Tunneling همراه با مقدارش را ثبت می کند . اگر مقدار این سیگنال که از میان دو ترانزیستور می گذرد کمتر از نصف آستانه حساسیت حسگر باشد ، برای آن سلول در ارزش گذاری رقم ? ثبت می شود . ذکر این نکته ضروری است که این سلول ها در حالت عادی دارای ارزش 1 هستند .
با این توضیحات ممکن است فکر کنید که درون رادیو خودروی شما یک حافظه فلش قراردارد . درست حدس زدید ، اطلاعات ایستگاه های رادیویی مورد علاقه شما در نوعی حافظه به اسم Flash ROM ذخیره می شود . البته نحوه ثبت و نگهداری اطلاعات در این نوع حافظه به کلی با Flash memory فرق می کند . این نوع حافظه برای نگهداری اطلاعات به یک منبع الکتریسیته خارجی احتیاج دارد . در صورتی که حافظه های فلش بدون نیاز به منبع خارجی اطلاعات را ثبت و ضبط می کنند .
زمانی که شما اتومبیل خود را خاموش می کنید جریان بسیار کمی به سمت این حافظه در جریان است و همین جریان بسیار کم برای حفظ اطلاعات شما کافی می باشد . ولی با تمام شدن باتری خودرو و یا جدا کردن سیم برق کلیه اطلاعات ثبت شده از بین می رود .
امروزه این فن آوری ، آنقدر سریع توسعه می یابد که تا چند سال دیگر قادر به ذخیره اطلاعات معادل 4? گیگا بایت در فضایی به اندازه یک سانتی متر مربع هستیم . هم اکنون نیز این حافظه ها در ابعاد بسیار کوچک در ظرفیت های گوناگون در دسترس همه قرار
دارد .


  
  

در اعماق وب

امروزه در مورد اعماق وب یا وب عمیق بسیار صحبت می شود. وب یا همان شبکه جهانی اینترنت امروزه دارای ماهیت پیچیده ای شده است که شامل اطلاعاتی از منابع متفاوتی است. و این بیش از صفحات معمولی اینترنتی است که مشاهده می کنید. در حقیقت قسمتی از وب می باشد که به طور دینامیک عرضه می شود و چیزی بیش از صفحات ثابتی هستند که در اینترنت یافت می شوند. و به اشتباه بعضی ها آن را به دلایلی که در ادامه مطلب به آنها اشاره می کنیم « وب نامرئی » یا "invisible web" می نامند.

  • محتویات بانکهای اطلاعاتی که در وب قابل دسترسی هستند. بانکهای اطلاعاتی شامل اطلاعاتی هستند که در جداولی که بوسیله نرم افزارهایی مانند Access , Oracle , SQL Server و DB2 بوجود آمده اند و با درخواست شما قابل دستیابی هستند. مقدار قابل توجهی از اطلاعات  با ارزش در بانکهای اطلاعاتی  تولید می شوند. تخمین ها نشان می دهد که محتویات وب عمیق  پانصد  برابر بزرگتر از صفحات وب معمولی است.

  • فایلهای غیر متنی یا none-textual مانند فایلهای صتوتی و تصویری، فایلهای گرافیکی و پرونده هایی مانند فایلهای PDF.

پدیده بانکهای اطلاعاتی سالها قبل از این که اصطلاحات وب نامرئی یا وب عمیق مصطلح شوند وجود داشته اند. همچنان که تکنولوژی پیشرفت می کند مقدار بیشتری اطلاعات روی اینترنت قرار می گیرد و این بانکهای اطلاعاتی به عنوان اولین ابزار پیدا کردن اطلاعات استفاده می شود.

همینطور که موتور های جستجو مانند گوگل برای جمع آوری محتویات بانکهای اطلاعاتی در توابع جستجوی خود راههای جدید پیدا می کنند مفهوم وب عمیق هم پیچیده تر می شود و این شامل هر چیزی از اطلاعات پرواز تا پرونده های پستی می شود. به طوری که یک موتور جستجوی پیشرفته مانند گوگل به قسمت کوچکی از اعماق وب ( یا همان وب عمیق ) دسترسی دارد.

یک کمپانی به نام Bright Planet اولین بار اصطلاح وب عمیق را بکار برد تا پدیده بانکهای اطلاعاتی قابل جستجو در اینترنت را توصیف کند.

چند نکته برای کار با وب عمیق

زمانیکه با اعماق وب سر و کار دارید این نکات را بخاطر داشته باشید:

  • اطلاعاتی که باید در بانکهای اطلاعاتی ذخیره شوند جزئی از وب عمیق هستند. این اطلاعات می تواند لیست بزرگی باشد از چیزهایی با یک موضوع مشخص و همچنین همه دایرکتورها قسمتی از وب عمیق هستند.

     -دفتر تلفنهای دیجیتال

     -جستجو گر های اشخاص مانند لیست افراد بر اساس حرفه آنها از قبیل وکلا ، پزشکان و ...

     -اختراعات

     -قوانین

     -دایره المعارف ها

     -هر آنچه که در فروشگاه ها و حراجی ها اینترنتی به فروش می رسد.

     -اشکال گرافیکی

     -فایل های گرافیکی صوتی و تصویری

  • اطلاعاتی که تازه هستند و مرتب تغییر می کنند قسمتی از وب عمیق هستند. این قسمت از وب عمیق شامل موارد زیر است:

     -اخبار

     -موقعیت های شغلی

     -لیست پرواز شرکتهای هواپیمایی، اتاق های قابل رزرو هتل ها و غیره

     -قیمت اجناس به صورت کلی و جزئی و ...

  • یک دایرکتوری موضوعی مناسب به سایتهای دارای بانک اطلاعاتی پیوند می دهند. علت این است که هر یک از بانکهای اطلاعاتی در وب سایت های بخصوصی آدرس داده شده اند. پس بسته به نیاز خود باید دایرکتوری مناسب را پیدا کنید.

  • وب سایتهایی که از طریق آنها می توانید به بانکهای اطلاعاتی مورد نظر برسید خود بوسیله موتور های جستجو قابل دستیابی هستند

  • بسیاری از موتورهای جستجو و سایتهای پرتال بانکهای اطلاعاتی قابل جستجو را به عنوان بخشی از پکیج خود در اختیار قرار می دهند. مثلاً AltaVista امکان جستجوی جداگانه ای برای اخبار ، نقشه ها ، شغل ، حراجی ها ، هر آنچه قابل خرید فروش باشد و ... در اختیار شما قرار می دهد. یا گوگل در سرویس جستجوی خود یک بانک اطلاعاتی از فایلهای PDF و مطالب موجود در آن دارد.

  • بعضی از موتور های جستجو مشابه نتایج جستجوی شما را در اعماق وب پیدا می کنند. مثلاً اگر "World Trade Center" را در گوگل جستجو کنید و سپس روی لینک Images کلیک کنید فهرستی از صفحاتی که عکسی مرکز تجارت جهانی دارند را برای شما نمایش می دهد.

  • سر فصل ها در وب عمیق به شدت در حال تغییر هستند. این یک مبارزه سخت برای داشتن اطلاعات صحیح از بانکهای اطلاعاتی است.

منابع وب عمیق

همانطور که اشاره شد سایتهای با محتوای وب عمیق می توانند از دایرکتوری های موضوعی و موتورهای جستجو یافت شوند. به علاوه وب سایتهایی هستند که اختصاصاً روی جمع آوری آدرسها و لینکهای بانکهای اطلاعاتی کار می کنند. البته توجه داشته باشید که هر آنچه در این سایتها پیدا می کنید مربوط به وب عمیق نمی شود. هیچ کدام از این سایتها نمی توانند به طور دائم و کافی در دسترسی شما به اعماق وب را ضمانت کنند. ولی به عنوان مکمل موتورهای جستجو و دایرکتوری ها بسیار مفید واقع می شوند.

در اینجا چند آدرس برای کمک به شما ارائه می شود:

 

دارای یک سیستم جستجو برای دستیابی به هزاران موتور جستجو CompletePlanet
منبع بزرگی از آدرسها و لینکهای جمع آوری شده به منابع تحقیقاتی مختلف Direct Search
یک دایرکتوری از منابع عالی برای وب عمیق Invisible-web.net
یک متا موتور که  بر اساس موضوع در وب عمیق به طور عمودی جستجو در اعماق وب را انجام می دهد. ProFusion

اگر به این موضوع علاقه مند شده اید CompletePlanet جزئیات بیشتری در مورد وب عمیق در اختیار شما قرار می دهد. مخصوصاً قسمت Deep Web FAQ را حتماً ببینید. همچنین یک مجموعه ازمنابع وب عمیق در Deep Web Research یافت می شود.


  
  
<   <<   11   12   13   14   15      >